Wat voor zaak je ook hebt, je kunt niet meer om de mogelijkheden van online heen. Ook als horecaondernemer kun je je omzet verhogen door online aanwezig te zijn. Horeca Vakbeurs deelt een aantal praktische tips en inhakers die je vandaag nog kunt toepassen.
De brede mogelijkheden online
In het kort kun je jouw online aanwezigheid verbeteren door te focussen op je vindbaarheid in Google, je eigen website en/of je social media. Daarnaast kun je ook werken met e-mailmarketing. In dit artikel lichten we een aantal mogelijkheden voor je uit.
Jouw bedrijf in Google
Als een potentiële gast zoekt op ‘Restaurants’ in jouw woonplaats, dan wil je natuurlijk dat jouw restaurant gelijk bovenin de zoekresultaten staat. Ook wil je dat jouw bedrijf in Google er goed uit ziet, denk bijvoorbeeld aan recensies. Moedig mensen aan jouw bedrijf te beoordelen en houd dit actief in de gaten. Zo kun je ook actief reageren op onverhoopte negatieve reviews, uiteraard op een vriendelijke en professionele manier. Zorg dat je ‘Google Mijn Bedrijf’ compleet en actueel is, hier zien potentiële gasten je adres, openingstijden maar ook foto’s en recensies. Claim ook je bedrijf op bijvoorbeeld TripAdvisor en andere beoordelingssites. Houd ook je eigen website actueel en correct, dit verbetert ook je positie in Google. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van blogs en het delen hiervan op social media. Zo lezen mensen je blogs en spenderen ze tijd op je website. Op deze manier blijf je relevant en nuttig, aldus de zoekmachine.
Je eigen website
Een eigen website is ontzettend belangrijk. Je kunt hier alvast de sfeer van je restaurant laten zien. Daarnaast bekijken veel mensen tegenwoordig al de menukaart voorafgaand aan een restaurantbezoek. Je wilt dan natuurlijk niet dat ze die van je concurrent wel kunnen vinden, maar de jouwe niet. Ook kun je bijvoorbeeld specials uit je menukaart extra goed uitlichten, zorg dat je opvalt! Het is echt belangrijk een eigen website te hebben, alleen social media zoals bijvoorbeeld Facebook volstaat niet. Als Facebook er ooit mee stopt, is namelijk alles weg. Echter kan het gebruik van social media je online aanwezigheid wel weer versterken.
Social media
Veel (potentiële) gasten gebruiken social media om snel de openingstijden of reviews van je restaurant te checken. Zorg dus dat je hier aanwezig bent! Social media bieden je de ideale gelegenheid om in contact te blijven met je doelgroep. Deel specials, acties, maar bijvoorbeeld ook sfeerbeelden. Ook doet een ‘kijkje achter de schermen’ het vaak goed. Over het algemeen werkt videocontent het beste, laten zien wie het gezicht is achter of wat je doet zorgt vaak voor meer interactie. Zulke video’s kun je eenvoudig opmaken in bijvoorbeeld Canva (dit geldt ook voor foto’s). Streef voor een goede online aanwezigheid naar ongeveer drie posts in de week. Overweeg een social media planningstool aan te schaffen wanneer je hier actief mee aan de slag gaat en graag berichten vooruit wilt kunnen plannen.
Wees instagrammable
Mensen doen het meest op de mening van anderen. Het liefst wil je dus dat mensen foto’s delen van hun bezoek aan jouw restaurant! Zorg voor instagrammable gerechten en een mooie aankleding van je zaak. Moedig je gasten aan jouw bedrijf te taggen in bijvoorbeeld hun Instastory en repost deze berichten. Dit laat gelijk zien hoe het is om jouw zaak te bezoeken en kan je nieuwe gasten geven uit zowel je eigen social media, als van degene die het originele bericht gepost heeft!
Inhakers
Zorg dat je altijd actueel en relevant bent en haak bijvoorbeeld in op speciale dagen. Hier kun je zowel online als in je zaak aandacht aan besteden.
- Valentijnsdag: de ultieme dag voor stelletjes! Zorg dat al die tweetjes vol zitten met een mooi Valentijnsmenu en begin op tijd met je reclame hiervoor.
- Carnaval: niet alleen onder de rivieren een mooi evenement! Haak hierop in met een speciaal gerecht, drankje of borrelsnack.
- Nationale Bitterballendag: 27 maart is het Nationale Bitterballendag! Verras jij je gast met een speciale variant?
- Koningsdag: voor veel mensen een vrije dag, dus een ideaal moment om jouw zaak vol te krijgen. Welke special bied jij de koningen in jouw zaak aan?
- Wereld Cocktail Dag: 13 mei is de ideale dag om wat extra aandacht te besteden aan jouw cocktailkaart.
- Formule 1 – Zandvoort: Bekijk de mogelijkheden om deze belangrijke race bijvoorbeeld uit te zenden vanaf je terras, als dit past bij je concept. Check wel even goed alle vergunningen vooraf.
- Nationale Koffiedag: 26 september vieren we Nationale Koffiedag! Welke special op jouw kaart licht jij uit?
- Singles Day (11 november) en Black Friday (24 november) zijn overgewaaid vanuit Amerika, heb jij een mooie aanbieding voor je gast?
- De kerstdagen: als jij bijvoorbeeld een buffet of kerstmenu aanbiedt, begin dan op tijd met de communicatie hieromheen.
- Ten slotte natuurlijk de vakanties, nodig je gasten uit maximaal te genieten van hun vrije dag in jouw zaak!