Op zoek naar wat inspiratie voor een social media-post voor jouw horecazaak?
Wij hebben 10 ideeën voor je op een rijtje gezet!
1. Beginnen bij het begin: Het gebouw
Als mensen jullie heerlijke gerechten zien voorbijkomen, willen ze natuurlijk ook weten waar ze deze heerlijke gerechten kunnen bestellen! Door een mooie foto van je pand te delen kun je ervoor zorgen dat voorbijgangers die toevallig al eens door je Instagram-feed gescrold hebben, jouw pand direct herkennen. Hiernaast kun je natuurlijk ook denken aan bijvoorbeeld sfeerfoto’s op het terras. Herkenbaarheid is belangrijk!
2. Cocktail in the spotlight
Cocktails zijn hot and happening. Daarnaast zien ze er ook nog eens instagrammable uit. Cocktails zijn dus een ideaal product in de schijnwerpers te zetten op jouw social media-accounts. Uit onderzoek is gebleken dat vooral jongeren veel geld uitgeven in de horeca. Daarnaast zijn zij ook vaak dol op cocktails. Mooie cocktail-content kan het dus goed doen onder jongeren! Zet jouw hardloper in de spotlights op Instagram, of toon de making-of op TikTok of in een Instagram-Reel.
3. Menu van de maand
Heb je een menu van de maand? Licht die dan bijvoorbeeld elke week eens uit, of benoem hem in een andere post. Je kunt dit op verschillende manieren doen: met een mooie foto van je gerecht, maar misschien ook wel met een quote van de kok die de smaken beschrijft. Kijk wat past bij jouw product en zet zo elke maand een van jouw heerlijke gerechten in de spotlights!
4. Medewerker aan het woord
Net als in vele andere sectoren, is het personeelsgebrek ook in de horeca een grote uitdaging. Met relatief veel jongeren in onze branche, is social media een ideale manier om nieuwe medewerkers te vinden! Plaats niet alleen vacatures die open staan, maar laat vooral ook zien hoe leuk het is om bij jullie te werken. Zo kunnen potentiële medewerkers alvast een beetje sfeer proeven. Laat bijvoorbeeld een medewerker vertellen over de sfeer (“Medewerker aan het woord”) of stel je teamleden voor. Video’s doen het hierbij ook altijd goed. Daarnaast kun je ook werken aan je imago onder gasten, als zij zien hoe zo’n leuke sfeer er hangt in jullie horecazaak.
5. Teamuitje
Naast dat je post over het werken in jouw zaak, is het ook leuk om te laten zien hoeveel plezier jullie onderling hebben! Denk bijvoorbeeld aan een teamuitje of -training. Of geef mensen een kijkje achter de schermen. Dit draagt zowel bij aan je imago als werkgever als aan het beeld dat (potentiële) gasten bij jou hebben.
6. Sfeerimpressie
Zie jij jezelf al zitten in die heerlijke loungestoel bij jullie? Deel niet alleen foto’s van gerechten, dranken en medewerkers, maar zet ook in op goede sfeerafbeeldingen, het liefst met mensen op de foto. Zo kun je eenmalig investeren in een fotoshoot, maar hier kun je héél lang plezier van hebben.
7. Arrangement uitlichten
Bieden jullie al een high tea, high beer, high wine of een high cocktail aan? Of misschien presenteer je wel een shared dining-concept? Zulke specials zijn altijd leuk om uit te lichten op jouw socials. Misschien spreek je wel net die ene vriendinnengroep aan die op zoek is naar een gezellig uitje!
8. Terras
Zet je terras in de spotlights. Denk aan hoe heerlijk je er kunt zitten, misschien ook wel aan de hardlopers op jouw terraskaart, of zet je terrastoppers in het zonnetje tijdens de warme dagen. Misschien heb je ook wel een heerlijk winterterras waar je onder een dekentje kunt genieten van een heerlijke warme chocolademelk met slagroom? Laat het zien!
9. Hardloper op je kaart
Zijn jouw nacho’s helemaal hot en vliegen ze de keuken uit? Licht ze eens extra uit om nog meer gasten aan te trekken. Andersom kun je ook een gerecht wat minder besteld wordt, eens presenteren als ‘Het beste geheim van onze kaart’. Kortom, ga je kaart bij langs en licht gerechten uit! Zorg voor een goede afwisseling en blijf relevant.
10. Speel in op lokaal nieuws
Is er een evenement in de buurt? Hoe heerlijk is het om na afloop aan te schuiven voor een heerlijk diner in jouw zaak! Speel in op lokale evenementen en zorg dat mensen hun dagje uit in stijl bij jou afsluiten.