In deze Nationale Week zonder Vlees en Zuivel besteedt Horeca Vakbeurs extra aandacht aan de ontwikkelingen in de markt op vega(n) gebied. De afgelopen jaren is de hoeveelheid gasten die vegetarisch of vegan zijn gaan eten toegenomen, en ook niet-vegetariërs lijken steeds meer open te staan voor de alternatieven. Zo kun je dus steeds meer gasten aanspreken met vega(n) opties. Vandaag nemen wij je mee in hoe je je vega(n) aanbod goed op de kaart zet. Onder andere letterlijk, op je menukaart.
Vegan opties kunnen haast niet meer ontbreken op je kaart. Met de toenemende aandacht voor onder meer dierenwelzijn en uitstoot is de maatschappij steeds geïnteresseerder in plantaardige alternatieven. Deze worden ook steeds verder doorontwikkeld, waardoor in steeds meer gevallen de smaak van bijvoorbeeld een plantaardig stukje vlees niet onder doet voor een ‘echte’. De kunst is dus om vega(n) opties aan te bieden die passen bij jouw concept en jouw doelgroep. Vervolgens kun je ze promoten bij je bezoekers via je menukaart, maar ook online om meer gasten aan te trekken.
Plek op de kaart
De plaats van vega(n) gerechten op je menukaart is belangrijk. Je wilt dat het opvalt, maar toch ook weer niet te veel. Zet bijvoorbeeld een vegan gerecht tussen je andere hoofdgerechten, zodat iedere gast de optie ziet. Bij een losse sectie ‘Vegan’ zullen niet-vegetariërs dit deel al snel overslaan, wat zonde is van alle heerlijke gerechten die je daar aanbiedt! Denk er ook eens over na om een special in te zetten en hierbij eens te kiezen voor een heerlijk vega(n) gerecht, om zo ook wat extra aandacht te geven aan je vega(n) aanbod.
Het oog wil ook wat
Investeer in goede productfotografie, dit geldt eigenlijk voor al je aanbod. Zorg voor plaatjes die er zó lekker uit zien, dat je gast ze wel moét bestellen. Deze kun je dan ook uiteraard weer online gebruiken om nieuwe gasten naar jouw horecazaak te trekken. Denk ook goed na over de naam en beschrijving van je gerecht op de kaart, denk er over na om juist niet te benadrukken wat het niet is (vlees, dierlijke producten) maar juist wat het wél is (smaakvol). Zo kun je je vega(n) aanbod nog beter onder de aandacht brengen bij jouw gasten.
Nog meer inspiratie opdoen rondom deze én andere trends in de branche? Bezoek dan Horeca Vakbeurs op 29, 30 en 31 januari 2024 in Evenementenhal Hardenberg.